U bent hier > Home > Elektrisch rijden > Laadoplossingen


Dan de vraag of je de auto aan het gewone stopcontact kunt hangen of dat je het voertuig bij een speciaal oplaadpunt moet parkeren. Er zijn verschillende soorten laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. Deze verschillen in onder meer laadvermogen (en dus laadtijd), toepasbaarheid voor verschillende voertuigen en kosten.


Laadpalen

Het gebruik van laadpalen voor normaal laden is momenteel de meest gangbare methode om elektrische voertuigen op te laden. Het is een goede oplossing om voertuigen die langere tijd stil staan op te laden. Het volledig opladen van de accu duurt nu vaak 6-8 uur, maar dit zal in de toekomst naar verwachting gehalveerd worden. Laadpalen zijn geschikt voor het opladen van alle elektrische auto’s, mits men beschikt over de juiste laadstekker. Om dit probleem op te lossen werken de Europese standaardisatie instituten aan een norm voor stekkers voor elektrische voertuigen. Het is de verwachting dat deze in 2011 officieel wordt vastgesteld. Zo krijgen we niet het probleem van de verschillende opladers van telefoons of van de gewone stekker in het stopcontact.
Vooruitlopend hierop heeft de Nederlandse industrie samen met de overheid besloten de Type 2 stekker uit deze ‘norm-in-wording’ als standaard te gebruiken voor openbare oplaadpunten. De belangrijkste redenen hiervoor zijn:
• de verwachting dat deze stekker in de definitieve standaard wordt opgenomen.
• de mogelijkheid van deze stekker om met hogere vermogens (dus sneller) te laden.
• de veiligheid van het systeem: de stekker heeft een vergrendeling tegen diefstal, misbruik en los maken onder spanning.
Deze stekker wordt ook wel de 'Mennekes'-stekker genoemd naar de fabrikant.

Hoe laden met een laadpas?




Snelladen

Rijders in een elektrisch voertuig zijn bang dat zij onderweg met een lege accu komen te staan. Deze angst wordt weggenomen door het snelladen: laden met een vermogen groter dan 44kW, waarmee de accu in maximaal dertig minuten volledig opgeladen kan worden. In Japan is een eerste standaard voor snelladen ontwikkeld, ‘CHAdeMO’-standaard waarbij een communicatieprotocol tussen de auto en de lader is vastgelegd en tevens enkele eisen ten behoeve van de veiligheid waar de stekker voor snelladen aan moet voldoen. Met de komst van een standaard maakt het snelladen een snelle ontwikkeling door. Internationaal zijn er inmiddels meer dan 10 leveranciers van snellaadpalen actief en in meerdere landen worden snellaadprojecten uitgevoerd. Nissan, Mitsubishi, Peugeot en Citroën brengen in 2011 / 2012 auto’s op de markt die geschikt zijn voor snelladen. Andere fabrikanten zullen volgen.

Inductief laden

Net als bij koken in de keuken met inductie kan een accu ook worden opgeladen door de accu boven een inductieplaat te zetten. Ook de elektrische tandenborstel wordt op deze manier opgeladen.

Voor inductief laden moeten inductielussen in het wegdek gelegd worden (zie foto) en moeten auto’s geschikt worden gemaakt om inductief te laden.

Inductief laden bevindt zich nog in de experimentele fase. Het is duur om in de weg inductielussen te leggen en ook het onderhoud van wegen wordt hierdoor duurder, maar op bepaalde locaties kan het interessant zijn. Daarnaast is inductief laden momenteel nog minder efficiënt dan conductief laden met een energieverlies van circa 8% bij inductief laden ten opzichte van minder dan 1% bij laden via een stopcontact.

Accu wisselen

Een andere techniek om de rijafstand te vergroten is het wisselen van het batterijpakket. Een bedrijf heeft hiervoor wel al een systeem ontwikkeld dat geschikt is voor enkele automodellen van Renault, maar daarmee worden nu proeven uitgevoerd. In Nederland is er geen accuwisselstation. Het belangrijkste voordeel van accu wisselen ten opzichte van de accu opladen is de snelheid waarmee het gebeurt (sneller dan tanken). Hierdoor is het gemak voor de automobilist groot en wordt het probleem van de beperkte actieradius opgelost. De belangrijkste nadelen zijn de hoge investeringskosten in de wisselstations; deze bedragen € 1 miljoen ten opzichte van circa € 100.000,- voor een snellaadstation. Daarnaast is een (nog) zeer beperkt aantal voertuigen geschikt voor accu wisselen zodat de investering en niet eenvoudig terug te verdienen is.

Binnen 2 jaar 10.000 oplaadpunten extra

Stichting e-laad.nl en ondernemersorganisatie UNETO-VNI gaan nauw samenwerken bij het ontwikkelen en uitbreiden van de infrastructuur voor het opladen van elektrische auto's. UNETO-VNI meldt mogelijkheden om de energieproductie voor de oplaadpunten op termijn ook CO2-neutraal te maken. E-laad.nl (een initiatief van de samenwerkende netbeheerders in Nederland) werkt aan het opzetten van een netwerk van oplaadpunten in de openbare ruimte. Daarnaast wil de stichting dat eigenaren van elektrische auto's gebruik kunnen maken van oplaadpunten op privéterrein, ‘achter de meter’. De komende twee jaar worden 10.000 oplaadpunten gerealiseerd. In plaats van grote energiecentrales en een ingewikkelde distributie zien beide instellingen een toekomst waarin woonwijken, bedrijventerreinen en andere gebruikers met kleinschalige productie in hun eigen stroombehoefte voorzien. De oplaadpunten voor elektrische auto's zouden al binnen afzienbare tijd gebruik kunnen maken van energie die dicht bij huis is geproduceerd. Op die manier wordt elektrisch rijden CO2-neutraal.

Update 12 april 2011: Gemeenten krijgen 10.000 gratis oplaadpunten elektrisch vervoer.

Opladen: even wennen

Elektrisch laden is net zo eenvoudig als tanken: thuis verbind je de auto rechtstreeks met het laadstation. Op straat komt daar nog een handeling bij: via een laadpas of sms-betalen kun je het laadproces starten, vergelijkbaar met het betalen van een parkeerticket.
Het duurt zeven uur* om een elektrische auto op te laden via een normaal stopcontact, wanneer je de wagen volledig hebt leeggereden. Op het bedrijf kun je in 3,5 uur de auto opladen, met een normale lader. Met een snellader kun je de auto in een half uur tot 80% opladen, wanneer deze volledig leeg was. Als je de elektrische auto gebruikt voor hetgeen hij in eerste instantie bedoeld is - namelijk korte dagelijkse afstanden waarvan je de afstand op voorhand goed kan inschatten - zijn de laadtijden geen probleem: je laadt de auto ’s nachts op (tijdens nachttarief) of overdag op de bedrijfsparkeerplaats (als de zonnepanelen hun werk doen). De meeste EV-bestuurders zullen onder deze categorie vallen. Diegenen die de auto gebruiken voor langere afstanden krijgen ongetwijfeld te maken met range anxiety, afstandsvrees of bang zijn om de bestemming niet te bereiken. Voor hen zijn er (naast alternatieve vervoersmiddelen) snellaadstations. In België bevinden deze zich in Antwerpen en Brussel op verschillende locaties.
Het kip-en-eiprobleem van publiek beschikbare oplaadstations en elektrische auto’s is voor de meesten een onterecht probleem: 2/3 van de Belgische autobestuurders kan namelijk beschikken over een eigen parkeerplaats (bron: MOBI, VUB) en dus zelf een oplaadpunt plaatsen. Voor de overige 1/3, waaronder veel stadsbewoners is het vandaag niet evident een elektrische auto te gebruiken: waar moeten zij immers opladen, buiten het beperkt aantal publieke oplaadpunten? Neem daarvoor contact met ons op om, zodat we met je werkgever over oplaadstations op het werk kunnen spreken.

*Afhankelijk per auto: dit is de laadduur van de LEAF, iOn, C-Zéro en i-MiEV, Fluence Z.E. en Kangoo Z.E.


Laadoplossingen auto
Laadoplossingen fiets
Laadoplossingen scooters

Blue Corner NV, Rijnkaai 37
2000 Antwerpen / Belgium
T  +32 (0) 3 337 38 30
F  +32 (0) 3 337 38 31
E  info@bluecorner.be

Algemene voorwaarden
Garantievoorwaarden