U bent hier > Home > Elektrisch rijden > Vooroordelen & twijfels


Elektrische auto’s zijn duurder dan brandstofauto’s. Al snel 10.000 euro duurder voor een wagen in hetzelfde segment. Hoe komt dat?

Eerste oorzaak is de batterij: zowel qua grondstoffen als qua productiekosten is de lithiumbatterij duur; er bestaat daarnaast een wereldwijde vraag die het aanbod overtreft. Om de batterijprijs te drukken lanceert onder andere Renault het batterijleasemodel: u leaset de batterij voor een maandelijks bedrag, in plaats van hem eenmalig aan te schaffen.

Tweede oorzaak is de nieuwe technologie. De onderzoekskosten van compleet nieuwe aandrijflijnen moeten de volgende jaren terugverdiend worden. Daarnaast is de productie van elektrische auto’s nog niet op hetzelfde niveau als de productie van conventionele wagens. Een aantal constructeurs probeert de impact hiervan te verminderen door elektrische en brandstofauto’s op dezelfde productielijn te produceren.
De kortingen op elektrische wagens zijn ook lager. Veel autoconstructeurs geloven zó sterk in de elektrische auto dat ze zelf nauwelijks verdienen aan de eerste reeksen die nu op de markt komen; met andere woorden: er is op de elektrische auto weinig marge: de productiekost is op dit moment nog erg hoog.

Restwaardebepaling

Op dit moment zijn de leaseprijzen van elektrische auto's relatief hoog. Dat is grotendeels te wijten aan de combinatie van een hoge aanschafprijs en een lage restwaarde.

Deze laatste wordt lager ingeschat in vergelijking met brandstofauto's vanwege:

Nieuwe technologie - elektrische wagens zijn nieuw en hebben een onbekend risicoprofiel, met name vanwege de batterij. Ondanks garanties van batterij- en autofabrikanten blijven de restwaardes bij leasemaatschappijen laag;

Technologische innovatie - dezelfde reden waarom computers snel verouderen: leasemaatschappijen schatten in dat de (batterij)technologie zo snel vordert dat de wagens van vandaag inferieur zijn aan de wagens die over 5 jaar uitkomen, een fenomeen dat we ook zien bij brandstofmotoren.

Resultaat: u verdient uw investering terug

De aanschafprijs van een reguliere elektrische auto is hoog. Desalniettemin hoeft dit u niet tegen te houden om elektrisch te rijden. De andere kostenposten uit de TCO zijn vooral in het voordeel van de elektrische auto. Met andere woorden: u verdient uw investering terug ten op zichte van een brandstofauto.
Een aantal merken laat u toe om de batterij te leasen in plaats van aan te kopen: de prijzen van deze auto's zijn vergelijkbaar met hun brandstofcollega's en u hoeft zich geen zorgen te maken over de levensduur van de batterij.

Bereik: geen struikelblok

Een auto voor dagelijks gebruik - De huidige generatie elektrische auto’s heeft een bereik van minstens 160 km. Leuven – Oostende haal je nipt. De e-wagen is niet geschikt voor onregelmatige verplaatsingen (bijvoorbeeld recreatieve verplaatsingen). Wanneer is de elektrische auto dan wel interessant, qua bereik?

Voor de onderneming - Als bedrijfsvoertuig kent de elektrische wagen veel toepassingen, waaronder alle lokale diensten waarbij vervoer benodigd is: een bedrijfsleider of fleet manager kan goed inschatten hoeveel voertuigen nooit meer dan 160 km afleggen. De meeste ondernemingen met een aantal bedrijfsvoertuigen in de vloot komen in aanmerking voor elektrische auto’s. Wij lichten je graag persoonlijk een aantal scenario’s toe wanneer elektrische auto’s wel of niet interessant zijn.

Als particulier of werknemer - Nagenoeg alle dagelijkse verplaatsingen: van woon-werkverkeer tot het shoppen op zaterdag. 2/3 van de Belgische werknemers gebruikt de auto om naar het werk te pendelen (bron: FOD Economie, statistieken woon-werkverkeer). 96% van de pendelaars legt daarbij minder dan 70 km af: makkelijk te doen met een elektrische auto.
Voor de meeste Belgische huishoudens met twee of meer auto's (35% van het totaal aantal huishoudens) hoeft het bereik van de elektrische auto geen struikelblok te zijn: de brandstofauto voor gezinsuitstappen, de elektrische auto voor de dagelijkse ritten. Voor de overige 55% (10% heeft geen auto) zijn er verschillende oplossingen voor lange afstanden, waaronder openbaar vervoer, autodelen en huren.


Blue Corner NV, Rijnkaai 37
2000 Antwerpen / Belgium
T  +32 (0) 3 337 38 30
F  +32 (0) 3 337 38 31
E  info@bluecorner.be

Algemene voorwaarden
Garantievoorwaarden