U bent hier > Home > Elektrisch rijden > Wat kost het?


Het afgelopen decennia is de aandacht voor elektrische auto’s enorm toegenomen. In Israël, Denemarken, Portugal en Californië gaan elektrische auto’s op grote schaal ingevoerd worden en komt er een oplaad infrastructuur voor elektrische auto’s van de grond. Grote autofabrikanten zijn een productielijn voor elektrische auto’s aan het opzetten en de batterij technologie voor elektrische auto’s ontwikkelt zich in hoog tempo. In het licht van deze ontwikkelingen is het interessant om te analyseren hoe de kosten van elektrische auto’s zich verhouden ten opzichte van auto’s met een verbrandingsmotor?


Kostenvergelijking

De kosten van een auto kunnen onderverdeeld worden in afschrijvingskosten, brandstofkosten, onderhoudskosten en vaste kosten. De vaste kosten bestaan uit wegenbelasting, verzekering en het lidmaatschap voor de ANWB. De kosten van een elektrische auto en een auto met een verbrandingsmotor worden met elkaar vergeleken door een scenario op te stellen voor het gebruik van de auto’s. Door er van uit te gaan dat er jaarlijks 15.000 km gereden wordt, de eigenaar de auto na 6 jaar verkoopt en een veronderstelling te maken van de brandstofprijs kunnen de specifieke kosten per kilometer berekend worden.



Brandstofkosten

De brandstofkosten per kilometer van een elektrische auto worden bepaald door de elektriciteitskosten per kWu en de efficiëntie van de auto. De elektriciteitskosten voor Nederlandse huishoudens zijn ongeveer 23 cent/kWu.

De efficiëntie van een elektrische auto is ongeveer 8 km/kWu wat neerkomt op elektriciteitskosten van 3 cent per kilometer.

De brandstofkosten van een auto met een verbrandingsmotor worden berekend aan de hand van het brandstofverbruik van de auto en de kosten van de brandstof. Een liter Euro 95 benzine kostte in 2008 gemiddeld €1,40.

Een compacte auto met een verbrandingsmotor heeft een verbruik van 6,2 liter per 100 kilometer wat neerkomt op brandstofkosten van bijna 9 cent per kilometer.

Onderhoudskosten

De onderhoudskosten van een elektrische auto zijn afhankelijk van het noodzakelijke onderhoud aan de auto. De elektrische auto bevat weinig bewegende onderdelen die gevoelig zijn voor slijtage en daarnaast hoeft er ook geen olie ververst te worden. Bij 15.000 gereden kilometers worden de jaarlijkse onderhoudskosten op €180 geschat wat neerkomt op ruim 1 cent per kilometer.
In vergelijking met een elektrische auto bevat een auto met een verbrandingsmotor een groot aantal bewegende componenten die gevoelig zijn voor onderhoud (motor, transmissie, remsysteem) en dient de olie en remvloeistof periodiek vervangen te worden. De onderhoudskosten van een compacte auto met een verbrandingsmotor zijn op jaarbasis €440 wat neerkomt op 3 cent per kilometer.

Vaste kosten

De vaste kosten bestaan uit wegenbelasting, verzekering, schoonmaakkosten en het lidmaatschap voor de ANWB. Momenteel zijn de vaste kosten van een elektrische auto lager dan de vaste kosten van een auto met een verbrandingsmotor omdat voor elektrische auto’s geen wegenbelasting betaald hoeft te worden. Op maandbasis zijn de vaste kosten voor een elektrische auto €90 wat neerkomt op 7 cent per kilometer. Eigenaren van een auto met een verbrandingsmotor betalen per maand €40 aan wegenbelasting waardoor de vaste kosten per kilometer 10 cent bedragen.

Totale kosten

In het geschetste scenario is de elektrische auto 5,5 cent per kilometer goedkoper dan een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor



Aan dit voorbeeld kunnen geen rechten worden ontleend. Laad.nl behoudt zich voor u zo goed mogelijk te informeren maar genoemde zaken kunnen slechts als voorbeeld worden gezien.


Elektrisch rijden = investeren

De aanschafprijs van een elektrische auto is hoog, wanneer je gaat vergelijken met auto’s in hetzelfde segment. Dit is een hoge drempel voor zowel bedrijven als particulieren. Gelukkig verdien je die kosten terug (bij vergelijking met een brandstofauto). Onze insteek is dan ook om de elektrische auto als een investering te zien en niet als een dure aankoop. Vergelijk het bijvoorbeeld met de investering van zonnepanelen.
Je kunt de hogere aanschafprijs terugverdienen door maatregelen van de overheid, het verbruik en alternatieve aankoopmogelijkheden:
Overheidsmaatregelen, zowel voor particulieren als ondernemingen: een lagere verkeersbelasting en belasting op de inverkeerstelling. Ondernemingen kunnen de meeste elektrische auto’s 120% fiscaal aftrekken (in tegenstelling tot maximaal 90% voor de milieuvriendelijkste brandstofvoertuigen). Daarnaast maken ze aanspraak op extra subsidies, afhankelijk van het gewest, provincie en gemeente. Particulieren kunnen 1/3 van de aanschafprijs, geplafonneerd tot 9.190 € in 2012, van hun belasting aftrekken. In Wallonië ontvangen particulieren zelfs een eco-bonus van 4.500 € op de factuur.
Het verbruik van een elektrische auto is een factor 3 (particulier) tot 10 (grote bedrijven) goedkoper, vergeleken met die van een brandstofauto. Dit komt met name doordat elektriciteit goedkoper is dan brandstof en de elektrische auto zuiniger is dan zijn brandstofcollega.
Alternatieve aankoopmogelijkheden: de hoge aanschafprijs is met name te wijten aan de batterij. Daarom hebben een aantal autofabrikanten de batterijkost uit de aanschafprijs gehaald, en betaal je na je aankoop iedere maand een vast bedrag voor het gebruik van de batterij. Op deze manier zakt de aanschafprijs tot het niveau van een brandstofauto en rijd je na een jaar al goedkoper dan op brandstof!

Blue Corner NV, Rijnkaai 37
2000 Antwerpen / Belgium
T  +32 (0) 3 337 38 30
F  +32 (0) 3 337 38 31
E  info@bluecorner.be

Algemene voorwaarden
Garantievoorwaarden